Werven van patiënten

'Huisarts cursussen voor een volledig oogonderzoek in 20 minuten.'

Werven van patiënten.

Voor de cursus wordt u mogelijk gevraagd om patiënten te werven. Hierbij bieden wij u hulp aan door praktische wenken en wat hulpteksten. Als u deze gebruikt, dan lukt het eigenlijk altijd om voldoende deelnemers te krijgen omdat patiënten meestal baat hebben bij een grondig onderzoek, waar ze ook vragen over kunnen stellen. De meeste patiënten dragen ook graag bij aan een goede doel: “het onderwijzen van huisartsen”. U krijgt altijd bericht over de uitkomst van het onderzoek en u mag het consult declareren. Bent u ‘oogheelkundig gediplomeerd’ dan geldt daarbij het verhoogde tarief.

Soorten oogproblematiek

Het is belangrijk dat u geen patiënten vraagt die al jaren bij een oogarts lopen en ingewikkelde beelden hebben. Het gaat om mensen met:

– oogklachten die nog niet uitgebreid onderzocht zijn.
– beginnend cataract of maculadegeneratie
– diabetes, hart- vaatziekten of risicofactoren daaromtrent.
– een blanco ooganamnese, maar boven 60 jaar zijn en twee jaar niet meer onderzocht.

Het is het moeilijk om patiënten met problematiek van het voorste oogsegment te werven (rood oog, blepharitis, tranende ogen e.d.). Als zo’n patiënt daags voor de cursus op het spreekuur komt, dan kunt u de patiënt mogelijk nog overhalen om deel te nemen.

Degenen die meedoen hoeven niet persé uit uw eigen praktijk afkomstig te zijn. Ook patiënten uit andere praktijken, kennissen en familieleden van patiënten en van deelnemende huisartsen (in opleiding) zijn welkom.

Methoden voor werving

Nodig mensen uit voor deelname via:

– uw eigen spreekuur, dat van uw collega’s of de AIOS.
– de assistente
– een aankondiging in de wachtkamer en op de website van de praktijk.
– een telefonische oproep van patiënten met een relevante oogaandoening.

Een opgehangen aankondiging in de wachtkamer of op het loketglas van de assistente werkt doorgaans goed. Een voorbeeld van een werftekst is hier te vinden. In alle gevallen is het raadzaam om geschreven informatie voor de geïnteresseerde patiënt bij de hand te hebben , evenals een standaardtekst waarop tijd, datum en procedure bij verhindering staan aangegeven.

Vraag de assistente om een lijst bij te houden van personen die zich opgeven inclusief telefoonnummer. Vraag de assistentie ook alle opgegeven personen een dag van tevoren te bellen om de afspraak te bevestigen en het tijdstip en wijze van ophalen nog eens door te nemen.